De vloot

Er liggen voor jou diverse roeiboten klaar op 31 augustus! En er komen er wellicht nog meer bij! Check zo nu en dan deze pagina voor een overzicht van de vloot! 

Een C-boot is een type roeiboot dat voornamelijk wordt gebruikt voor recreatief roeien, training en toertochten. Een C-boot is veel breder dan een wedstrijdboot. Hierdoor is er minder training en ervaring vereist om in dit type te kunnen roeien. Zo is een vierpersoonsboot gebruikt voor wedstrijden meestal niet breder dan 50 cm terwijl de breedte van een C-vier ongeveer rond de 80 cm ligt. Een ander kenmerk is dat een C-boot, in tegenstelling tot een wedstrijdboot, over een buitenkiel beschikt. Hierdoor heeft een C-boot een grotere koersvastheid waardoor er ook een groter roer vereist is. Deze is aan de achtersteven van het schip bevestigd en niet, zoals bij een wedstrijdboot, onder de boot. Door de breedte en het gewicht van deze boten worden ze nauwelijks gebruikt bij wedstrijden. Daarentegen zijn C-boten wel in trek bij recreatieve roeiers. Dit omdat C-boten een stuk stabieler zijn en dus minder snel omslaan.


De St Ayles Skiff is in 2009 in Schotland ontwikkeld. Eén van de ontwerpcriteria voor de boot was dat hij er goed uit moest zien. Het ontwerp is gebaseerd op de Fair Isle Skiff (of Fair Isle Yoal), waarvan een model in het Scottish Fisheries Museum (gevestigd in St Ayles, Schotland) de aandacht van botenbouwer Alec Jordan trok tijdens zijn eerste bezoek aan dit museum. Fair Isle is een klein eilandje geleden halverwege de Orkney Eilanden en Shetland Eilanden, omgeven door het ruime en ruige water op het grensvlak van de Noord-Atlantische Oceaan en de Noordzee. De Fair Isle Skiff werd gebruikt door de vissers van het eiland, en onderling roeide men wedstrijden. De St Ayles Skiff is een snelle, stabiele en zeewaardige roeisloep voor vier roeiers en een stuurman, geschikt voor open en ruim water. Tot windkracht 6 en in golven van een paar meter hoog blijft het droog in de boot! De St Ayles Skiff is zelf te bouwen door middel van een bouwkit. De boot ontwikkelt zich in hoog tempo tot een internationale eenheidsklasse met wereldwijd ruim 400 boten. In Nederland varen inmiddels 30 st ayles skiffs, en beheert de DARA het register en de kalender voor het Nederlands Kampioenschap. 


Inmiddels roeien er 45 Kuikensloepen in Nederland en 2 in België! Het verhaal van de polyester 8-riems roeisloep die bekend is geworden als de Kuikensloep, begint 35 jaar geleden op Terschelling. Kees Kuiken wordt in 1989 docent aan de hogere zeevaartschool Willem Barentsz, en had al eerder naam gemaakt in de polyesterproductie: zo heeft hij ook de 12-riems sloepen 'Gouteyck' en 'Leitsagher' op zijn naam staan. Kees maakte een ruwe schets voor een volledig nieuw te bouwen snelle roeisloep. Hiermee is een direct familielid van de toenmalige zeevaartschool directeur aan het werk gegaan en heeft het lijnenplan van de sloep vervolgens geoptimaliseerd. Deze tekening is omgezet naar een dummy romp - waarvan een mal getrokken is; de mal voor de 1e Kuikensloep 'Cornelis Douwes' en al haar latere zusjes was een feit geworden. De originele mal is inmiddels vervangen door een nieuwe, en de productie vindt plaats in Deventer bij Roeisloepen.nl. De Kuikensloep is de grootste eenheidsklasse bij het Nederlandse sloeproeien, met een eigen eigen competitie, zie www.kuikensloep.nl


Oceaanroeiboten zijn speciaal gebouwde boten voor het wekenlang roeien op oceanen. Voorzien van slaapplaatsen, een watermaker, navigatieapparatuur en voldoende opbergruimte voor het vele proviand. De veel voorkomende modellen zijn gemaakt voor duo teams, en de meest voorkomende zijn geschikt voor 4 of 5 bemanningsleden. Tijdens Roei!proeven hebben we twee verschillende uitvoeringen geschikt voor 4-5 bemanningsleden klaarliggen voor jou! 

De Pilot Gig is van oorsprong een sloep uit de uiterste zuidwest hoek van Groot-Brittannië. Cornwall en de Scilly eilanden staan bekend om de ruige kuststrook. In de tijd dat de wind voor de voortstuwing zorgde, en de navigatie minder nauwkeurig was, was het belangrijk om een goede loods aan boord te hebben die goed op de hoogte was van de lokale situatie. 

De Scilly eilanden, gelegen op de aanlooproute vanuit de nieuwe wereld, bleken al snel een goede uitvalsbasis te zijn van waaruit de loodsen aan boord werden gebracht om de schepen te begeleiden op hun route door het kanaal. De regel was in die tijd dat de eerste loods die zich bij een schip meldde de klus kreeg. Het was dus zaak om op een veilige en vooral snelle manier van de eilanden naar de te passerende schepen te komen. De Pilot Gig is ontwikkeld om aan deze vraag te voldoen. Zes roeiers en een stuurman brachten de loods naar het schip. De loods betaalde de gig crew voor deze dienst.

Binnen de geldende overheidsregels evolueerde de Gig tot de snelste zeewaardige sloep van die tijd. Eén van de beperkende overheidsregels was bijvoorbeeld dat een sloep maximaal zes roeiers mocht hebben, omdat ze anders de douane te snel af waren. In Nederland varen inmiddels ruim 30 pilot gigs, gemaakt van hout of polyester. De DPGA beheert het wedstrijdreglement. 


Vele oude reddingboten zijn omgebouwd tot roeisloepen. Gemaakt van aluminium, hout of polyester, afhankelijk van het bouwjaar. Na verwijderen van motor en schroefas en aanpassen van dolboorden, opstelling doften (bankjes) en aanbrengen van voetbankjes ontstaat een 6 riems tot 10 riems roeisloep! De oudste in Nederland varende roeisloep is de Tréwes 3, uit 1890! 

De Yole de Mer is een zogenaamde ‘coastal’ roeiboot, oorspronkelijk uit Frankrijk. Deze boot is onzinkbaar, zelflozend en uitstekend geschikt voor grote plassen. Een Yole is een scullboot, wordt met vier personen geroeid en heeft een stuurman